Ścieżka franciszkańska

PROGRAM FRANCISZKAŃSKI
SZKOŁY ŚW. FRANCISZKA Z ASYŻU

Celem tego programu, wyrażonego we „Franciszkańskich hasłach miesiąca” jest zapoznanie się z życiem patrona szkoły oraz formacja uczniów, rodziców, nauczycieli i pracowników szkoły w duchowości franciszkańskiej.

Każda klasa posiada swój własny program, którego schemat przedstawia się następująco:

A. Temat roku (jeden etap życia św. Franciszka z Asyżu).
B. Propozycje tematów poszczególnych lekcji wychowawczych na cały rok i sposoby ich realizacji.
C. Znaki franciszkańskie otrzymywane na zakończenie każdego etapu nauki w szkole.

A. Życiorys Św. Franciszka, jego rodzina.

B. Treści:

  • Nasz patron św. Franciszek
  • Rodzice i rodzina św. Franciszka
  • Asyż miasto Franciszka – ogólne informacje

B: Formy realizacji:

  • Filmy
  • Spotkanie z rodzicami, przy stole
  • Praca plastyczna

A: Legendy i opowieści związane z św. Franciszkiem.

B: Treści:

  • Najbliżsi przyjaciele św. Franciszka – moi przyjaciele
  • Asyż – miasto Franciszka, mieszkańcy Asyżu, ich zajęcia i prace – moje miasto, moja Ojczyzna
  • Franciszku, powiedz nam coś o sobie. Poznaj mój świat
  • Św. Franciszku, bądź dla mnie przykładem

B. Formy realizacji:

  • Modlitwa w kaplicy
  • Czytanie opowiadań o św. Franciszku
  • Rozmowy
  • Nauka piosenek franciszkańskich
  • Prace plastyczne o św. Franciszku
  • Scenki, filmy 

A. Spoleto – marzenia, niewola, porażka, początek nawrócenia Franciszka

B. Treści:

  • Bóg w moim życiu. Moje marzenia.
  • Pokorne przyjmowanie woli Bożej. Służba Bogu i bliźniemu.
  • Właściwe przyjmowanie porażek
  • Nawrócenie? Co to znaczy być świętym?
  • Dążenie do bycia świętym

B. Formy realizacji:

  • Codzienna modlitwa
  • Przykłady biblijne osób, które się nawróciły (św. Paweł, Zacheusz, dobry łotr)
  • Szukamy ludzi, którzy służą – omówienie różnych zawodów
  • Książka, filmy, gazetki
  • Piosenki o św. Franciszku

C. Znak: np. Krzyż San Damiano

A. San Damiano, odbudowa zrujnowanego kościołka; budowanie wspólnoty

B. Treści:

  • Rozmowa z Bogiem, jako moja modlitwa.
  • Dom, rodzina, przyjaciele – tworzenie wspólnoty domowej i klasowej.
  • Odnoszenie się do dóbr materialnych (naprawiać, czy kupować nowe?).
  • Fundamenty mojego życia – wiara, rodzina, przyjaźń.

B. Formy realizacji:

  • Modlitwa
  • Nauka i wyjaśnianie przykazań
  • Pomoc wybranej osobie, będącej w potrzebie, pomoc koleżeńska
  • Scenki, gazetki, książka, film.
  • Piosenki franciszkańskie i eucharystyczne
  • Prace plastyczne

A. Sąd przed biskupem, Franciszek i Kościół, biskup, papież

B. Treści:

  • Kościół, jako wspólnota ludzi wierzących oraz miejsce modlitwy.
  • Zasady życia w Kościele: miłość, posłuszeństwo, przykazania.
  • Szacunek do hierarchii kościelnej.
  • Moja parafia?
  • Mój udział w życiu Kościoła: sakramenty, rekolekcje.
  • Słowa modlitwy” Ojcze nasz”?
  • Moja troska o kościół. Moje zachowanie w kościele.

B. Formy realizacji:

  • Modlitwa
  • Zebranie wiadomości o swojej parafii.
  • Scenki, gazetki, książka, film
  • Piosenki

A. Wspólnota. Pierwsi bracia.

B. Treści:

  • Kościół, rodzina, przyjaciele – darami Boga.
  • Aktualność postaw św. Franciszka.
  • Bóg mnie posyła. Dzielenie się wiarą.
  • Budowanie wspólnoty (rodzinnej, klasowej, szkolnej).
  • Pielgrzymka do Asyżu.

B. Formy realizacji:

  • Modlitwa
  • Spotkanie z zakonnikiem.
  • Książki, scenki, gazetki, filmy.
  • Piosenki

A. Reguła, stygmaty, Transitus (przejście, czyli śmierć Franciszka).

B. Treści:

  • Przykazania i reguły kierujące moim życiem.
  • Stygmaty – łaska i dar czy trud i cierpienie?
  • Stawianie sobie wymagań, trud wspinaczki po świętość (wejście na górę La Verna).
  • Naśladowanie Franciszka w tym, co przyjemne i w tym, co trudne.
  • Misterium Śmierci św. Franciszka ( Transitus lub przedstawienie teatralne).

B. Formy realizacji:

  • Modlitwa
  • Wspólne ustalenie zasad obowiązujących w życiu klasowym
  • Pielgrzymka do Asyżu albo do klasztorów/sanktuariów franciszkańskich
  • Podjęcie pewnych intencji modlitewnych przez każdego z uczniów lub cala klasę
  • Przygotowanie lub wysłuchanie Transitus’u
  • Czytanie ze zrozumieniem wybranych fragmentów Pism św. Franciszka
  • Gazetki przygotowywane przez uczniów, piosenki, filmy

A. Św. Franciszek i Ja w mojej codzienności.

B. Treści:

  • Co mówi do mnie św. Franciszek?
  • Aniołowie są wśród nas, czyli o pielgrzymowaniu św. Franciszka do groty Gargano, miejsca objawień św. Michała Archanioła.
  • Wolność dzięki ubóstwu, czyli jak walczyć z żądzą posiadania i egoizmu w świetle osiągnięć nauki i techniki.
  • Poszukiwanie prawdziwej radości poprzez pojednanie z Bogiem.
  • Czy jestem odważny jak św. Franciszek?

B. Formy realizacji:

  • Praktyka franciszkańskiego ideału w życiu klasowym – wybór jednej z cnót św. Franciszka i wcielanie jej w życiu klasowym.
  • Media o św. Franciszku – w poszukiwaniu informacji (źródeł) o prawdziwej radości i pojednaniu z Bogiem wg św. Franciszka – literatura, film, teatr itp.
  • „Święty Michale Archaniele wspomagaj nas w walce…” – dlaczego warto być w przyjaźni z aniołami? – moje przemyślenia o św. Michale Archaniele w kontekście pielgrzymki Franciszka do Gargano.
  • Rozważania o odwadze w kontekście postawy św. Franciszka, który się niczego nie bał.

C: Znak: np. Pisma św. Franciszka.