PROGRAM FRANCISZKAŃSKI
SZKOŁY ŚW. FRANCISZKA Z ASYŻU
Celem tego programu, wyrażonego we „Franciszkańskich hasłach miesiąca” jest zapoznanie się z życiem patrona szkoły oraz formacja uczniów, rodziców, nauczycieli i pracowników szkoły w duchowości franciszkańskiej.
Każda klasa posiada swój własny program, którego schemat przedstawia się następująco:
A. Temat roku (jeden etap życia św. Franciszka z Asyżu).
B. Propozycje tematów poszczególnych lekcji wychowawczych na cały rok i sposoby ich realizacji.
C. Znaki franciszkańskie otrzymywane na zakończenie każdego etapu nauki w szkole.
A. Życiorys Św. Franciszka, jego rodzina.
B. Treści:
- Nasz patron św. Franciszek
- Rodzice i rodzina św. Franciszka
- Asyż miasto Franciszka – ogólne informacje
B: Formy realizacji:
- Filmy
- Spotkanie z rodzicami, przy stole
- Praca plastyczna
A: Legendy i opowieści związane z św. Franciszkiem.
B: Treści:
- Najbliżsi przyjaciele św. Franciszka – moi przyjaciele
- Asyż – miasto Franciszka, mieszkańcy Asyżu, ich zajęcia i prace – moje miasto, moja Ojczyzna
- Franciszku, powiedz nam coś o sobie. Poznaj mój świat
- Św. Franciszku, bądź dla mnie przykładem
B. Formy realizacji:
- Modlitwa w kaplicy
- Czytanie opowiadań o św. Franciszku
- Rozmowy
- Nauka piosenek franciszkańskich
- Prace plastyczne o św. Franciszku
- Scenki, filmy
A. Spoleto – marzenia, niewola, porażka, początek nawrócenia Franciszka
B. Treści:
- Bóg w moim życiu. Moje marzenia.
- Pokorne przyjmowanie woli Bożej. Służba Bogu i bliźniemu.
- Właściwe przyjmowanie porażek
- Nawrócenie? Co to znaczy być świętym?
- Dążenie do bycia świętym
B. Formy realizacji:
- Codzienna modlitwa
- Przykłady biblijne osób, które się nawróciły (św. Paweł, Zacheusz, dobry łotr)
- Szukamy ludzi, którzy służą – omówienie różnych zawodów
- Książka, filmy, gazetki
- Piosenki o św. Franciszku
C. Znak: np. Krzyż San Damiano
A. San Damiano, odbudowa zrujnowanego kościołka; budowanie wspólnoty
B. Treści:
- Rozmowa z Bogiem, jako moja modlitwa.
- Dom, rodzina, przyjaciele – tworzenie wspólnoty domowej i klasowej.
- Odnoszenie się do dóbr materialnych (naprawiać, czy kupować nowe?).
- Fundamenty mojego życia – wiara, rodzina, przyjaźń.
B. Formy realizacji:
- Modlitwa
- Nauka i wyjaśnianie przykazań
- Pomoc wybranej osobie, będącej w potrzebie, pomoc koleżeńska
- Scenki, gazetki, książka, film.
- Piosenki franciszkańskie i eucharystyczne
- Prace plastyczne
A. Sąd przed biskupem, Franciszek i Kościół, biskup, papież
B. Treści:
- Kościół, jako wspólnota ludzi wierzących oraz miejsce modlitwy.
- Zasady życia w Kościele: miłość, posłuszeństwo, przykazania.
- Szacunek do hierarchii kościelnej.
- Moja parafia?
- Mój udział w życiu Kościoła: sakramenty, rekolekcje.
- Słowa modlitwy” Ojcze nasz”?
- Moja troska o kościół. Moje zachowanie w kościele.
B. Formy realizacji:
- Modlitwa
- Zebranie wiadomości o swojej parafii.
- Scenki, gazetki, książka, film
- Piosenki
A. Wspólnota. Pierwsi bracia.
B. Treści:
- Kościół, rodzina, przyjaciele – darami Boga.
- Aktualność postaw św. Franciszka.
- Bóg mnie posyła. Dzielenie się wiarą.
- Budowanie wspólnoty (rodzinnej, klasowej, szkolnej).
- Pielgrzymka do Asyżu.
B. Formy realizacji:
- Modlitwa
- Spotkanie z zakonnikiem.
- Książki, scenki, gazetki, filmy.
- Piosenki
A. Reguła, stygmaty, Transitus (przejście, czyli śmierć Franciszka).
B. Treści:
- Przykazania i reguły kierujące moim życiem.
- Stygmaty – łaska i dar czy trud i cierpienie?
- Stawianie sobie wymagań, trud wspinaczki po świętość (wejście na górę La Verna).
- Naśladowanie Franciszka w tym, co przyjemne i w tym, co trudne.
- Misterium Śmierci św. Franciszka ( Transitus lub przedstawienie teatralne).
B. Formy realizacji:
- Modlitwa
- Wspólne ustalenie zasad obowiązujących w życiu klasowym
- Pielgrzymka do Asyżu albo do klasztorów/sanktuariów franciszkańskich
- Podjęcie pewnych intencji modlitewnych przez każdego z uczniów lub cala klasę
- Przygotowanie lub wysłuchanie Transitus’u
- Czytanie ze zrozumieniem wybranych fragmentów Pism św. Franciszka
- Gazetki przygotowywane przez uczniów, piosenki, filmy
A. Św. Franciszek i Ja w mojej codzienności.
B. Treści:
- Co mówi do mnie św. Franciszek?
- Aniołowie są wśród nas, czyli o pielgrzymowaniu św. Franciszka do groty Gargano, miejsca objawień św. Michała Archanioła.
- Wolność dzięki ubóstwu, czyli jak walczyć z żądzą posiadania i egoizmu w świetle osiągnięć nauki i techniki.
- Poszukiwanie prawdziwej radości poprzez pojednanie z Bogiem.
- Czy jestem odważny jak św. Franciszek?
B. Formy realizacji:
- Praktyka franciszkańskiego ideału w życiu klasowym – wybór jednej z cnót św. Franciszka i wcielanie jej w życiu klasowym.
- Media o św. Franciszku – w poszukiwaniu informacji (źródeł) o prawdziwej radości i pojednaniu z Bogiem wg św. Franciszka – literatura, film, teatr itp.
- „Święty Michale Archaniele wspomagaj nas w walce…” – dlaczego warto być w przyjaźni z aniołami? – moje przemyślenia o św. Michale Archaniele w kontekście pielgrzymki Franciszka do Gargano.
- Rozważania o odwadze w kontekście postawy św. Franciszka, który się niczego nie bał.
C: Znak: np. Pisma św. Franciszka.