PROGRAM

PROGRAM FRANCISZKAŃSKI
SZKOŁY ŚW. FRANCISZKA Z ASYŻU

Celem tego programu, wyrażonego we „Franciszkańskich hasłach miesiąca”* jest zapoznanie się z życiem patrona szkoły oraz formacja uczniów, rodziców, nauczycieli i pracowników szkoły w duchowości franciszkańskiej.

Każda klasa posiada swój własny program, którego schemat przedstawia się następująco:

  1. Temat roku (jeden etap życia św. Franciszka z Asyżu).
  2. Propozycje tematów poszczególnych lekcji wychowawczych na cały rok i sposoby ich realizacji.
  3. Znaki franciszkańskie otrzymywane na zakończenie każdego etapu nauki w szkole.

Klasa 0

A: Życiorys Św. Franciszka, jego rodzina.

B. Treści:

  1. Nasz patron – św. Franciszek.
  2. Rodzicie i rodzina św. Franciszka- moja rodzina.
  3. Asyż miasto Franciszka – ogólne informacje.

Formy realizacji:

  • Filmy.
  • Spotkanie z rodzicami, dziadkami przy stole (scenki)
  • Praca plastyczna 

Klasa I

A: Legendy i opowieści związane ze św. Franciszkiem.

B: Treści:

  1. Najbliżsi przyjaciele św. Franciszka – moi przyjaciele.
  2. Asyż – miasto Franciszka, mieszkańcy Asyżu, ich zajęcia i prace – moje miasto, moja Ojczyzna.
  3. Franciszku, powiedz nam coś o sobie. Poznaj mój świat.
  4. Św. Franciszku, bądź dla mnie przykładem.

Formy realizacji:

  • modlitwa w kaplicy,
  • czytanie opowiadań o św. Franciszku,
  • rozmowy,
  • nauka piosenek franciszkańskich,
  • prace plastyczne o św. Franciszku,
  • scenki, filmy.

Klasa II

A: Spoleto – marzenia, niewola, porażka, początek nawrócenia Franciszka. 

B: Treści:

  1. Bóg w moim życiu. Moje marzenia.
  2. Pokorne przyjmowanie woli Bożej. Służba Bogu i bliźniemu.
  3. Właściwe przyjmowanie porażek.
  4. Nawrócenie? Co to znaczy być świętym?
  5. Chce być świętym.

Formy realizacji:

  • modlitwa w kaplicy,
  • przykłady biblijne osób, które się nawróciły (św. Paweł, Zacheusz, dobry łotr),
  • konkretna służba: cichy przyjaciel, Adopcja serca,
  • szukamy ludzi, którzy służą – omówienie różnych zawodów,
  • książka, filmy, gazetki,
  • piosenki o św. Franciszku.

Klasa III

A: San Damiano, odbudowa zrujnowanego kościołka; budowanie wspólnoty.

B: Treści:

  1. Moja modlitwa. Rozmowa z Bogiem.
  2. Dom, rodzina, przyjaciele. Tworzenie wspólnoty.
  3. Relacje w klasie. Budujemy wspólnotę.
  4. Odnoszenie się do dóbr materialnych (naprawiać, czy kupować nowe?).
  5. Fundamenty mojego życia. Wiara, rodzina, przyjaźń.

Formy realizacji:

  • modlitwa,
  • nauka i wyjaśnianie przykazań,
  • pomoc wybranej osobie, będącej w potrzebie, pomoc koleżeńska,
  • scenki, gazetki, książka, film,
  • piosenki franciszkańskie i eucharystyczne,
  • prace plastyczne.

C: Znak: np. Krzyż San Damiano

Klasa IV

A: Sąd przed biskupem, Franciszek i Kościół, biskup, papież.

B: Treści:

  1. Kościół i kościół (wspólnota ludzi wierzących i miejsce modlitwy).
  2. Zasady życia w Kościele: miłość, posłuszeństwo, przykazania.
  3. Szacunek do hierarchii kościelnej.
  4. Moja parafia.
  5. Mój udział w życiu Kościoła: sakramenty, rekolekcje.
  6. Słowa modlitwy „Ojcze nasz”.
  7. Moja troska o kościół. Moje zachowanie w kościele. 

Formy realizacji:

  • modlitwa,
  • zebranie wiadomości o swojej parafii,
  • scenki, gazetki, książka, film,
  • piosenki.

Klasa V

 

A: Wspólnota. Pierwsi bracia.

B: Treści:

  1. Kościół, rodzina, przyjaciele – darami Boga.
  2. Aktualność postaw św. Franciszka.
  3. Bóg mnie posyła. Dzielenie się wiarą.
  4. Budowanie wspólnoty (rodzinnej, klasowej, szkolnej).
  5. Pielgrzymka do Asyżu.

Formy realizacji:

  • modlitwa,
  • pielgrzymka do Asyżu albo do klasztorów/sanktuariów franciszkańskich,
  • spotkanie z zakonnikiem,
  • książki, scenki, gazetki, filmy,
  • piosenki.

Klasa VI 

A: Reguła, stygmaty, Transitus (przejście, czyli śmierć Franciszka).

B: Treści:

  1. Przykazania i reguły kierujące moim życiem.
  2. Stygmaty – łaska i dar czy trud i cierpienie?
  3. Stawianie sobie wymagań, trud wspinaczki po świętość (wejście na górę La Verna).
  4. Naśladowanie Franciszka w tym, co przyjemne i w tym, co trudne.
  5. Śmierć Franciszka (transitus).

Formy realizacji:

  • modlitwa,
  • wspólne ustalenie zasad obowiązujących w życiu klasowym,
  • podjęcie pewnych intencji modlitewnych przez każdego z uczniów lub cala klasę,
  • przygotowanie lub wysłuchanie Transitus’u,
  • czytanie ze zrozumieniem wybranych fragmentów Pism św. Franciszka,
  • gazetki przygotowywane przez uczniów, piosenki, filmy. 

C: Znak: np. Książka.

*FRANCISZKAŃSKIE  HASŁA  MIESIĄCA:

PAŹDZIERNIK – PORZĄDEK POMAGA MI OPANOWAĆ SIEBIE
LISTOPAD – UCZĘ SIĘ BY LEPIEJ SŁUŻYĆ
GRUDZIEŃ – PRZEZ MODLITWĘ ODKRYWAMY BOGA
STYCZEŃ/LUTY – DOBRZY LUDZIE CZYNIĄ DOBRO
MARZEC- MY JESTEŚMY KOŚCIOŁEM
KWIECIEŃ – BUDUJEMY WSPÓLNOTĘ KLASOWĄ I SZKOLNĄ
MAJ- PRAWO POZWALA MI DOBRZE ŻYĆ

sciezka-franciszkanska-napis