PROGRAM

PROGRAM FRANCISZKAŃSKI
SZKOŁY ŚW. FRANCISZKA Z ASYŻU

Celem tego programu, wyrażonego w „Franciszkańskich hasłach miesiąca” jest zapoznanie się
z życiem patrona szkoły oraz formacja uczniów, rodziców, nauczycieli i pracowników szkoły
w duchowości franciszkańskiej.

Każda klasa posiada swój własny program, którego schemat przedstawia się następująco:

  1. Temat roku (jeden etap życia św. Franciszka z Asyżu).
  2. Propozycje tematów poszczególnych lekcji wychowawczych na cały rok i sposoby ich realizacji.
  3. Znaki franciszkańskie otrzymywane na zakończenie każdego etapu nauki w szkole.

Klasa I

A: Życiorys Św. Franciszka, jego rodzina. 
B: Treści:

  1. Nasz patron św. Franciszek.
  2. Rodzice i rodzina św. Franciszka.
  3. Asyż miasto Franciszka – ogólne informacje.

C: Formy realizacji:

  • Filmy,
  • Spotkanie z rodzicami, przy stole.
  • Praca plastyczna. 

Klasa II

A: Legendy i opowieści związane z św. Franciszkiem.
B: Treści:
 

  1. Najbliżsi przyjaciele św. Franciszka – moi przyjaciele.
  2. Asyż – miasto Franciszka, mieszkańcy Asyżu, ich zajęcia i prace – moje miasto, moja Ojczyzna.
  3. Franciszku, powiedz nam coś o sobie. Poznaj mój świat.
  4. Św. Franciszku, bądź dla mnie przykładem.

Formy realizacji: 

  • modlitwa w kaplicy
  • czytanie opowiadań o św. Franciszku
  • rozmowy
  • nauka piosenek franciszkańskich
  • prace plastyczne o św. Franciszku
  • scenki, filmy

Klasa III

A: Spoleto – marzenia, niewola, porażka, początek nawrócenia Franciszka

B: Treści:

  1. Bóg w moim życiu. Moje marzenia.
  2. Pokorne przyjmowanie woli Bożej. Służba Bogu i bliźniemu.
  3. Właściwe przyjmowanie porażek.
  4. Nawrócenie? Co to znaczy być świętym?
  5. Dążenie do bycia świętym.

Formy realizacji:

  • codzienna modlitwa
  • przykłady biblijne osób, które się nawróciły (św. Paweł, Zacheusz, dobry łotr)
  • szukamy ludzi, którzy służą – omówienie różnych zawodów
  • książka, filmy, gazetki
  • piosenki o św. Franciszku

C: Znak: np. Krzyż San Damiano

Klasa IV

A: San Damiano, odbudowa zrujnowanego kościołka; budowanie wspólnoty

B: Treści:

  1. Rozmowa z Bogiem, jako moja modlitwa.
  2. Dom, rodzina, przyjaciele – tworzenie wspólnoty domowej i klasowej.
  3. Odnoszenie się do dóbr materialnych (naprawiać, czy kupować nowe?).
  4. Fundamenty mojego życia – wiara, rodzina, przyjaźń.

Formy realizacji:

  • modlitwa
  • nauka i wyjaśnianie przykazań
  • pomoc wybranej osobie, będącej w potrzebie, pomoc koleżeńska
  • scenki, gazetki, książka, film.
  • piosenki franciszkańskie i eucharystyczne
  • prace plastyczne

 Klasa V

A: Sąd przed biskupem, Franciszek i Kościół, biskup, papież

B: Treści:

  1. Kościół, jako wspólnota ludzi wierzących oraz miejsce modlitwy.
  2. Zasady życia w Kościele: miłość, posłuszeństwo, przykazania.
  3. Szacunek do hierarchii kościelnej.
  4. Moja parafia?
  5. Mój udział w życiu Kościoła: sakramenty, rekolekcje.
  6. Słowa modlitwy” Ojcze nasz”?
  7. Moja troska o kościół. Moje zachowanie w kościele. 

Formy realizacji:

  • modlitwa
  • zebranie wiadomości o swojej parafii.
  • scenki, gazetki, książka, film
  • piosenki

 Klasa VI

A: Wspólnota. Pierwsi bracia.  

B: Treści:

  1. Kościół, rodzina, przyjaciele – darami Boga.
  2. Aktualność postaw św. Franciszka.
  3. Bóg mnie posyła. Dzielenie się wiarą.
  4. Budowanie wspólnoty (rodzinnej, klasowej, szkolnej).
  5. Pielgrzymka do Asyżu.

Formy realizacji:

  • modlitwa
  • pielgrzymka do Asyżu albo do klasztorów/sanktuariów franciszkańskich
  • spotkanie z zakonnikiem.
  • książki, scenki, gazetki, filmy.
  • piosenki

Klasa VII

A: Reguła, stygmaty, Transitus (przejście, czyli śmierć Franciszka).

B: Treści:

  1. Przykazania i reguły kierujące moim życiem.
  2. Stygmaty – łaska i dar czy trud i cierpienie?
  3. Stawianie sobie wymagań, trud wspinaczki po świętość (wejście na górę La Verna).
  4. Naśladowanie Franciszka w tym, co przyjemne i w tym, co trudne.
  5. Misterium Śmierci św. Franciszka ( Transitus lub przedstawienie teatralne).

Formy realizacji:

  • modlitwa
  • wspólne ustalenie zasad obowiązujących w życiu klasowym
  • podjęcie pewnych intencji modlitewnych przez każdego z uczniów lub cala klasę
  • przygotowanie lub wysłuchanie Transitus’u
  • czytanie ze zrozumieniem wybranych fragmentów Pism św. Franciszka
  • gazetki przygotowywane przez uczniów, piosenki, filmy

Klasa VIII

A: Św. Franciszek i Ja w mojej codzienności.

B: Treści:

  1. Co mówi do mnie św. Franciszek?
  2. Aniołowie są wśród nas, czyli o pielgrzymowaniu św. Franciszka do groty Gargano, miejsca objawień św. Michała Archanioła.
  3. Wolność dzięki ubóstwu, czyli jak walczyć z żądzą posiadania i egoizmu w świetle osiągnięć nauki i techniki.
  4. Poszukiwanie prawdziwej radości poprzez pojednanie z Bogiem.
  5. Czy jestem odważny jak św. Franciszek?

Formy realizacji:

  • Wyjazd rekolekcyjny – „Ubóstwo, to ufność Bogu, prostota, gotowość dzielenia się”, czyli trasa, którą trzeba przejść w poszukiwaniu św. Franciszka.
  • Praktyka franciszkańskiego ideału w życiu klasowym – wybór jednej z cnót św. Franciszka i wcielanie jej w życiu klasowym.
  • Media o św. Franciszku – w poszukiwaniu informacji (źródeł) o prawdziwej radości i pojednaniu z Bogiem wg św. Franciszka – literatura, film, teatr itp.
  • „Święty Michale Archaniele wspomagaj nas w walce…” – dlaczego warto być w przyjaźni z aniołami? – moje przemyślenia o św. Michale Archaniele w kontekście pielgrzymki Franciszka do Gargano.
  • Rozważania o odwadze w kontekście postawy św. Franciszka, który się niczego nie bał.

C: Znak: np. Pisma św. Franciszka.

HASŁO MIESIĄCA:

PAŹDZIERNIK – BEZ ORĘŻA
LISTOPAD – TRANSITUS – BLASK ŚWIĘTOŚCI
GRUDZIEŃ – BOŻE NARODZENIE W GRECCIO
STYCZEŃ/LUTY – KUGLARZ BOŻY
MARZEC – CZTERDZIEŚCI DNI, CZTERDZIEŚCI NOCY
KWIECIEŃ – NA KRZYŻ PATRZĘ
MAJ – BĄDŹ POZDROWIONA, SŁUŻEBNICO JEGO

PROGRAM FRANCISZKAŃSKI – Tabela