ZASADY OCENIANIA W KLASACH I-III – edukacja wczesnoszkolna (2017)

Zasady ogólne

  1.  Ocenianiu podlegają:
    • osiągnięcia i postępy edukacyjne ucznia,
    • zachowanie ucznia.
  1. Oceny są jawne dla uczniów i jego rodziców.
  2. Ocenione pisemne prace są udostępniane:
  • uczniowi w czasie lekcji;
  • rodzicom podczas dni otwartych, zebrań i spotkań indywidualnych.
  1. Rodzic ma obowiązek systematycznego zapoznawania się z informacjami dotyczącymi oceniania, zachowania i sprawami organizacyjnymi.

Ocenianie z zajęć edukacyjnych – informacje szczegółowe

W ocenianiu bieżącym stosuje się skalę:

  • A – celujący – 100 %
  • B – bardzo dobry – 99% – 90%
  • C – dobry – 89% – 75%
  • D – dostateczny – 74% – 50%
  • E – dopuszczający – 49% – 30%
  • F – niedostateczny – 29% – 0%

W powyższej skali nie stosuje się plusów i minusów. Oceny opatrzone są komentarzem nauczyciela.

  1. Ocenianie bieżące odbywa się w następujących formach:
  • prace klasowe,
  • kartkówki,
  • pisanie z pamięci, pisanie ze słuchu,
  • praca na lekcji – ćwiczenia i zadania wykonane na lekcji, aktywność,
  • wypowiedzi ustne, czytanie, recytacja,
  • prace domowe,
  • aktywność;
  • inne formy – np. praca w grupach, prace dodatkowe
  1. Prace klasowe zapowiadane są z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem (za wyjątkiem sprawdzianu diagnostycznego).
  2. W tygodniu mogą odbyć się maksymalnie trzy prace klasowe i nie więcej niż jedna w danym dniu.
  3. Kartkówki nie wymagają zapowiadania.
  4. Uczeń, który nie uczestniczył w pracy klasowej ma obowiązek napisać ją w terminie i formie ustalonej przez nauczyciela.
  5. Braki w zeszycie lub zeszycie ćwiczeń (notatki z lekcji, prace domowe itp.) uczeń powinien uzupełniać na bieżąco.
  6. Wszystkie nieprzygotowania są zaznaczane w dzienniku w postaci minusa.
  7. Za aktywność uczeń może otrzymać plusa ( 10 plusów = A ).

Ocenianie zachowania

  1. Ocenie zachowania podlegają następujące elementy:
  • postawa moralna i społeczna ucznia, takt i kultura w stosunkach z ludźmi ze szczególnym odniesieniem do zasad zawartych w Dekalogu;
  • wywiązywanie się z obowiązków ucznia, sumienność w nauce, frekwencja;
  • postępowanie zgodnie z katolickim charakterem szkoły;
  • dbałość o honor i tradycje szkoły;
  • przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, dbałość o zdrowie swoje i innych; dbałość o piękno mowy ojczystej i własny wygląd zewnętrzny.

Śródroczne i roczne oceny z zajęć edukacyjnych oraz z zachowania są ocenami opisowymi.

 (Wyciąg ze Statutu Szkoły Podstawowej im. Św. Franciszka)