Muzeum Narodowe – wycieczka

W Muzeum ukryło się wiele zwierząt, zarówno tych dobrze nam znanych, jak i fantastycznych stworów. Tropiliśmy je wytrwale, a na koniec wykonaliśmy własne zwierzaki z papieru.

 

Lekturki spod chmurki – Królowa śniegu

Projekt – Czytam z klasą – to interesująca przygoda… I moduł za nami – Czytusie, zakładki do książek i makiety przedstawiające wybraną scenę gotowe :)

Przetwory

Prawie jak w domu…, bo nasza klasa, to wielka rodzina… :)

Międzynarodowy Dzień Kropki

Międzynarodowy Dzień Kropki, to święto kreatywności, odwagi i zabawy. Poznaliśmy historię małej Vashti, a teraz piszemy swoje… każdego dnia odkrywamy talenty i swoje mocne strony, bo każdy z nas je posiada!!!

 

Narodowe Czytanie

13 września Uczniowie klasy V przeczytali nam, w ramach akcji Narodowe Czytanie, „Katarynkę” Boleslawa Prusa. Wiemy, że katarynka, to także instrument muzyczny, dzięki Pani Eli Barcińskiej mogliśmy posłuchać jak brzmi.

 

 

        

Spis lektur

  1. „Asiunia” – Joanna Papuzińska
  2. „Królowa śniegu” – Hans Christian Andersen 8.10.2019
  3. „Afryka Kazika” – Łukasz Wierzbicki 22.10.2019
  4. „Sposób na Elfa” – Marcin Pałasz 12.11.2019
  5. „Karolcia” – Maria Krüger 3.12.2019
  6. „Doktor Dolittle i jego zwierzęta” – Hugh Lofting 7.01.2020
  7. „Oto jest Kasia” – Mira Jaworczakowa 4.02.2020
  8. „Brzechwa dzieciom” – Jan Brzechwa 3.03.2020
  9. „Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą” – Agnieszka Frączek 7.04.2020
  10. „O psie, który jeździł koleją” – Roman Pisarski 5.05.2020

Klasa IIIB

WYMAGANIA EDUKACYJNE

KLASA IIIB – 2019/2020

EDUKACJA POLONISTYCZNA

Uczeń:

  • słucha uważnie wypowiedzi osób podczas zdarzeń kulturalnych, np. koncertów, przedstawień, świąt szkolnych i narodowych;
  • słucha i czeka na swoją kolej, panuje nad chęcią nagłego wypowiadania się;
  • wypowiada się w uporządkowanej, kilkuzdaniowej formie na określony temat;
  • rozmawia w kulturalny sposób i stosuje zwroty grzecznościowe;
  • recytuje wiersze oraz wygłasza z pamięci krótkie teksty prozatorskie;
  • czyta płynnie, poprawnie, wyraziście z odpowiednią intonacją znane i nowe teksty, czyta z podziałem na role;
  • czyta w skupieniu, po cichu teksty zapisane samodzielnie w zeszycie oraz teksy drukowane;
  • samodzielnie wyodrębnia osoby i zdarzenia w utworach literackich na określony temat;
  • wyszukuje w tekstach fragmenty na określony temat;
  • przekształca tekst; tworzy dalsze losy bohatera, układa początek i zakończenie tekstu, układa opowiadania twórcze;
  • wyróżnia w czytanych utworach literackich dialog, opowiadanie, opis;
  • samodzielnie i chętnie czyta literaturę dziecięcą i popularnonaukową;
  • dba o pismo, pisze czytelnie i estetycznie, w dobrym tempie, sprawdza i poprawia napisany tekst;
  • pisze z pamięci i ze słuchu;
  • zna i stosuje zasady ortograficzne i interpunkcyjne;
  • samodzielnie tworzy kilkuzdaniową wypowiedź pisemną, np. krótkie opowiadanie, opis, życzenia, list, zaproszenie;
  • porządkuje wyrazy w kolejności alfabetycznej;
  • zapisuje poprawnie liczebniki oraz wybrane, poznane w trakcie zajęć pojęcia dotyczące różnych dyscyplin naukowych;
  • układa i zapisuje zdarzenia we właściwej kolejności, układa i zapisuje plan wypowiedzi;
  • poprawnie formułuje i zapisuje zdania pytające, oznajmujące, rozkazujące i wykrzyknikowe;
  • dzieli wyrazy na sylaby, oddziela wyrazy w zdaniu, zdania w tekście;
  • rozpoznaje wyrazy o znaczeniu przeciwnym, wyrazy pokrewne i o znaczeniu bliskoznacznym;
  • posługuje się zdobytymi wiadomościami w zakresie gramatyki (rozpoznaje rzeczowniki, czasowniki, przymiotniki),
  • rozpoznaje zdania oznajmujące, pytające, rozkazujące;
  • przekształca zdania oznajmujące w pytania i odwrotnie oraz zdania pojedyncze w złożone;
  • odróżnia i nazywa utwory wierszowane od pisanych prozą;

EDUKACJA MATEMATYCZNA

 Uczeń:

  • wyodrębnia zbiory przedmiotów spełniających dany warunek; dokonuje klasyfikacji przedmiotów;
  • precyzyjnie wyprowadza kierunki od siebie i innych osób oraz bezbłędnie określa  wzajemne położenie przedmiotów i osób na płaszczyźnie i w przestrzeni; określa położenie przedmiotu na prawo/ na lewo od osoby widzianej z przodu; (także przedstawionej na fotografii czy obrazku);
  • liczy od podanej liczby po 1, po 2, po 10, także wspak w zakresie 1000;
  • wyjaśnia znaczenie cyfr w zapisie liczb, wskazuje jedności, dziesiątki i setki; określa kolejność posługując się liczbą porządkową;
  • odczytuje i zapisuje liczby cyframi w zakresie 1000 oraz wybrane liczby do miliona;
  • rozumie sformułowania typu: liczba o 7 większa, liczba o 10 mniejsza;
  • porównuje liczby; porządkuje liczby od najmniejszej do największej i odwrotnie; stosuje znaki <, >, =;
  • dodaje i odejmuje pamięciowo liczbę jednocyfrową, 10, 100 oraz wielokrotności liczb 10 i 100;
  • dodaje i odejmuje liczby dwucyfrowe, zapisując w razie potrzeby cząstkowe wyniki działań lub, wykonując działania w pamięci,
  • oblicza sumy i różnice większych liczb w prostych przykładach typu: 250 + 50, 180 – 30
  • mnoży i dzieli w pamięci w zakresie tabliczki mnożenia;
  • mnoży liczby dwucyfrowe przez 2, zapisując, jeśli ma taką potrzebę, cząstkowe wyniki działań;
  • wyjaśnia istotę działań matematycznych- dodawania, odejmowania, mnożenia i dzielenia oraz związki między nimi; korzysta intuicyjnie z własności działań;
  • rozwiązuje równania z niewiadomą zapisaną w postaci okienka – uzupełnia okienko;
  • analizuje i rozwiązuje zadania tekstowe proste i wybrane złożone, wykorzystując zapis cyfrowy i znaki działań;
  • rozpoznaje i nazywa figury geometryczne (kwadrat, prostokąt, trójkąt i koło) w otoczeniu i na rysunkach, wyodrębnia te figury spośród innych figur;
  • kreśli przy linijce odcinki i łamane, rysuje odręcznie prostokąty wykorzystując sieć kwadratową ;
  • mierzy długości odcinków, podaje wynik pomiaru, posługuje się jednostkami długości (cm, m, mm)
  • zna i potrafi wyjaśnić pojęcie kilometr;
  • potrafi obliczyć obwód trójkąta i prostokąta (w tym także kwadratu) o danych bokach;
  • waży przedmioty i szacuje ich ciężar( cięższy, lżejszy); używa określeń kg, dag, g;
  • odmierza płyny, sprawnie posługując się miarką litrową lub umowną; używa określeń: litr, pół litra, ćwierć litra;
  • zna nazwy dni tygodnia i miesięcy, posługuje się kalendarzem; zapisuje daty
  • mierzy temperaturę za pomocą termometru oraz odczytuje ją;
  • trafnie odczytuje godziny na zegarze ze wskazówkami i elektronicznym; wykonuje proste obliczenia dotyczące czasu, posługuje się jednostkami czasu: doba, godzina, minuta, sekunda; odczytuje oraz zapisuje znaki rzymskie co najmniej do XII;
  • zna wartość monet i banknotów i doskonale wykorzystuje tę wiedzę w praktyce;
  • dzieli na dwie i cztery równe części; używa pojęć: połowa, dwa i pół, ćwierć;

EDUKACJA SPOŁECZNA

Uczeń:

  • wyjaśnia, że wszyscy ludzie posiadają prawa i obowiązki, wymienia własne prawa i obowiązki, przestrzega ich i stosuje je w codziennym życiu;
  • przedstawia siebie i grupę, do której należy, zapisuje swój adres, adres szkoły, zawód i miejsce pracy rodziców; posługuje się danymi osobistymi wyłącznie w sytuacjach bezpiecznych dla siebie i reprezentowanych osób;
  • szanuje zwyczaje i tradycje różnych grup społecznych i narodów, przedstawia i porównuje zwyczaje ludzi, np. dotyczące świąt w różnych regionach Polski, a także w różnych krajach;
  • rozpoznaje: godło, barwy, hymn narodowy, mundur wojskowy, wybrane stroje ludowe, np. związane z regionem Polski, w którym mieszka;
  • rozpoznaje i nazywa patrona szkoły, miejscowości, w której mieszka, wyjaśnia pojęcie „patron”, wymienia imiona i nazwiska, np. pierwszego władcy i króla Polski, obecnego prezydenta Polski, wymienia nazwę pierwszej stolicy Polski;
  • wyjaśnia znaczenie wybranych zwyczajów i tradycji polskich;
  • opowiada historię własnej rodziny, przedstawia wybrane postacie i prezentuje informacje o wielkich Polakach: królowa Jadwiga, król Stefan Batory, astronom Mikołaj Kopernik, noblistka Maria Skłodowska-Curie, alpinistka Wanda Rutkiewicz, papież Jan Paweł II;

EDUKACJA PRZYRODNICZA

 Uczeń:

  • rozpoznaje w swoim otoczeniu popularne gatunki roślin i zwierząt;
  • rozpoznaje i wyróżnia cechy ekosystemów, takich jak: łąka, jezioro, rzeka, morze, pole, staw, las, las gospodarczy;
  • chroni przyrodę, wskazuje wybrane miejsca ochrony przyrody oraz parki narodowe, pomniki przyrody w najbliższym otoczeniu – miejscowości, regionie;
  • segreguje odpady i ma świadomość przyczyn i skutków takiego postępowania;
  • dba o higienę oraz estetykę własną i otoczenia;
  • rozróżnia podstawowe znaki drogowe, stosuje przepisy bezpieczeństwa w ruchu drogowym i miejscach publicznych;
  • wskazuje na mapie fizycznej Polski jej granice, główne miasta, rzeki, nazwy krain geograficznych;
  • wymienia nazwę stolicy Polski i charakterystyczne obiekty;
  • przedstawia położenie Ziemi w Układzie Słonecznym;

EDUKACJA TECHNICZNA

 Uczeń:

  • w podejmowaniu działań konstrukcyjnych prezentuje samodzielność organizacyjną i pomysłowość oraz stosuje własny plan i sposób działania;
  • zawsze utrzymuje wzorowy porządek i wie dlaczego jest to konieczne;
  • estetycznie wykonuje przedmioty użytkowe, stosując różne połączenia;
  • wykonuje pracę według własnego planu i opracowanego sposobu działania;
  • zawsze pamięta o bezpieczeństwie w trakcie posługiwania się narzędziami i urządzeniami w gospodarstwie domowym i w szkole;

EDUKACJA INFORMATYCZNA

 Uczeń:

  • dobiera narzędzia programu graficznego, edytora tekstu adekwatne do osiągnięcia zamierzonego celu;
  • programuje wizualnie proste sytuacje/historyjki według pomysłów własnych i pomysłów opracowanych wspólnie z innymi uczniami;
  • rozwija podstawowe umiejętności: pisania, czytania i prezentowania swoich pomysłów korzystając z przystosowanych do swoich możliwości i potrzeb aplikacji komputerowych, wykazując przy tym umiejętności tworzenia: prostych rysunków, posługując się dostępnymi narzędziami, w tym również kształtami i paletą kolorów; prostych dokumentów tekstowych i dokumentów łączących tekst z grafiką, takich jak zaproszenia, dyplomy, ogłoszenia, kopiując, wklejając i usuwając elementy graficzne i tekstowe;
  • zapisuje efekty swojej pracy we wskazanym miejscu;
  • posługuje się komputerem, innym urządzeniem cyfrowym oraz urządzeniami zewnętrznymi w zakresie ich podstawowych funkcji związanych z wykonywanymi zadaniami;
  • w sposób odpowiedzialny posługuje się udostępnioną mu technologią zgodnie z ustalonymi zasadami;
  • rozróżnia pozytywne i negatywne zachowania innych osób (również uczniów) korzystających z technologii, w tym zwłaszcza w sieci Internet;

 

ZASADY OCENIANIA W KLASIE III 

(2019/2020)

Zasady ogólne

  1. Ocenianiu podlegają:
  • osiągnięcia i postępy edukacyjne ucznia,
  • zachowanie ucznia.
  1. Oceny są jawne dla uczniów i jego rodziców.
  2. Ocenione pisemne prace są udostępniane:
    * uczniowi w czasie lekcji;
    * rodzicom podczas zebrań i spotkań indywidualnych.
  3. Rodzic ma obowiązek systematycznego zapoznawania się z informacjami dotyczącymi oceniania, zachowania i sprawami organizacyjnymi.

Ocenianie z zajęć edukacyjnych – informacje szczegółowe

W ocenianiu bieżącym stosuje się skalę:

  • A – celujący – od 98%
  • B – bardzo dobry – od 90%
  • C – dobry – od 75%
  • D – dostateczny – od 60%
  • E – dopuszczający – od 45%
  • F – niedostateczny – poniżej 45%

W powyższej skali stosuje się plusy i minusy. Oceny opatrzone są komentarzem nauczyciela.

  • W ocenianiu ucznia stosuje się elementy oceniania kształtującego (OK) poprzez ustną informację zwrotną oraz pisemną informację zwrotną do wybranych prac.
  • Nauczyciele przekazują uczniom ustnie lub pisemnie informacje o osiągnięciach edukacyjnych pomagające w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak dalej powinien się uczyć; informacje te mogą również pochodzić od innego ucznia – ocena koleżeńska lub być wynikiem samooceny.
  • Ocenianie bieżące (za pomocą oznaczeń literowych, czyli ocena sumująca oraz ocenianie kształtujące w postaci informacji zwrotnej dla ucznia) jest prowadzone podczas zajęć, a w dzienniku elektronicznym umieszcza się zapisy literowe (oceny sumujące).
  • Ocenianie bieżące odbywa się w następujących formach:
  • prace klasowe,
  • kartkówki,
  • pisanie z pamięci, pisanie ze słuchu,
  • praca na lekcji – ćwiczenia i zadania wykonane na lekcji, aktywność,
  • wypowiedzi ustne, czytanie, recytacja,
  • prace domowe,
  • aktywność,
  • prace długoterminowe i projektowe,
  • inne formy – np. praca w grupach, prace dodatkowe
  • Uczeń, który nie uczestniczył w pracy klasowej ma obowiązek napisać ją w terminie i formie ustalonej   przez nauczyciela.
  • Kartkówki nie wymagają zapowiadania.
  • W tygodniu mogą odbyć się maksymalnie trzy prace klasowe i nie więcej niż jedna w danym dniu.
  • Prace klasowe zapowiadane są z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem (za wyjątkiem sprawdzianu diagnostycznego).
  • Uczeń, który był nieobecny tylko w dniu pracy klasowej, może pisać ten sprawdzian, bez zapowiedzi następnego dnia.
  • Braki w zeszycie lub zeszycie ćwiczeń (notatki z lekcji, prace domowe itp.) uczeń powinien uzupełniać na bieżąco.
  • Wszystkie nieprzygotowania są zaznaczane w dzienniku w postaci minusa.
  • Za aktywność uczeń może otrzymać plusa ( 10 plusów = A ).

Ocenianie zachowania

Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia następujące podstawowe obszary:

  • wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
  • postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,
  • przestrzeganie regulaminów i zasad bezpieczeństwa,
  • dbałość o honor i tradycje szkoły,
  • dbałość o piękno mowy ojczystej,
  • dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
  • godne, kulturalne zachowanie się w szkole,
  • okazywanie szacunku innym osobom.

 

  • Wychowawca na bieżąco wpisuje uwagi i spostrzeżenia o zachowaniu uczniów danego oddziału w dzienniku elektronicznym.
  • W bieżącym ocenianiu zachowania uczniów stosuje się graficzne skróty opisów w dzienniku elektronicznym w postaci znaków: „+” oznacza pozytywne przejawy zachowania ucznia dotyczące wywiązywania się ucznia z jego obowiązków, respektowania norm moralnych i zasad współżycia społecznego; „-” oznacza negatywne przejawy zachowania ucznia. Nauczyciel może dodatkowo wpisać komentarz odnośnie zachowania ucznia.

Dla uczniów klasy I – III wprowadza się wyróżnienie: „Wzorowy uczeń” przyznawane na koniec roku szkolnego w formie dyplomu.

Uczeń, który otrzymuje wyróżnienie „Wzorowy uczeń” spełnia następujące kryteria:

  • uczestniczy w przejawach życia religijnego organizowanego przez szkołę i zachowuje się z szacunkiem w kościele, kaplicy oraz w innych miejscach tego wymagających;
  • wyróżnia się wysokim poziomem kultury osobistej i taką postawę prezentuje wobec innych uczniów, nauczycieli, pracowników szkoły, a także w swoim otoczeniu i na wszystkich zajęciach organizowanych przez szkołę;
  • punktualnie przychodzi na zajęcia, ma nie więcej niż 8 spóźnień w ciągu semestru;
  • aktywnie uczestniczy w zajęciach;
  • przestrzega ustalonych w klasie zasad;
  • jest przygotowany do zajęć, na czas odrabia prace domowe;
  • dba o podręczniki i przybory szkolne, strój i mienie szkolne – utrzymuje porządek na stanowisku pracy i na swojej półce;
  • jest koleżeński i chętnie pomaga innym,
  • osiąga przynajmniej dobre wyniki w nauce.

Oceniana jest całościowa postawa ucznia, dlatego rażące nieprzestrzeganie jednego z kryteriów dyskwalifikuje ucznia z otrzymania wyróżnienia „Wzorowy uczeń”.

Wyróżnienie „Wzorowy uczeń” ustala wychowawca klasy, biorąc pod uwagę oceny zachowania danego ucznia uzyskane od innych nauczycieli.

Śródroczne i roczne oceny z zajęć edukacyjnych oraz z zachowania są ocenami opisowymi.

(Wyciąg ze Statutu Szkoły Podstawowej im. Św. Franciszka)